Inspiraatiota
5 strategiaa mieleenpainuvan interaktiivisen markkinointisisällön luomiseen
Haluatko aloittaa markkinoimisen interaktiivisin keinoin? Mutta et ole vielä oikein keksinyt miten se tapahtuu? Tsekkaa nämä viisi tapaa, joilla saat interaktiivisesta markkinoinnistasi mieleenpainuvaa ja yleisönsä hurmaavaa.
Miten erotut joukosta, kun lähes kaikki kilpailevat kanssasi kohderyhmäsi huomiosta? Vastaus on helppo: rikastuttamalla markkinointiasi interaktiivisilla lisämausteilla. Tutustutaanpa näihin viiteen interaktiivisen mainonnan tapaan – osallistuvuuden boostaamiseksi.
1. Tee käyttökokemuksesta henkilökohtainen
Nosta nettisivusi – tai vain yksittäinen sivu – seuraavalle tasolle. Voit lisätä interaktiivisia ominaisuuksia ja täten tehdä vuorovaikutuksesta uniikimman sivuillasi vieraileville. Hyvä esimerkki on Landbotin chatbot. He ovat integroineet chat-robottinsa nettisivunsa etusivulle ja kehottavat vierailijoita kokeilemaan sitä nähdäkseen mihin kaikkeen se pystyy. Aika siistiä!
Tämä on kuitenkin vain yksi esimerkki monesta. On olemassa paljon muitakin toimintatapoja – aina hyvin yksinkertaisesta todella monimutkaiseen.
Tässä muutama muu esimerkki joihin tutustua, jos haluat inspiraatiota interaktiivisten elementtien käyttämiseen nettisivuillasi:
- Wordtune: Sisältää siistin “testiajon” lisäosalle.
- Apps: Tämä on aika hauska. Osallistu aktiivisesti poimimiseen, mehustamiseen ja kaatamiseen.
- Muzzle: Saat hyvät naurut ilmoituksista (mutta myös loistava esimerkki siitä, miten hyödyntää kohderyhmien tuskaa ja tarjota ratkaisu hopealautasella – nerokasta).
- Martin Gauer: Landing page. Gameboylla. Jota voit oikeasti jopa käyttää. Vau, tämä on omistettu kaikille teille milleniaaleille.
2. Tee kokemuksesta unohtumaton interaktiivisen tarinankerronnan keinoin
Tarinat ovat huippuja – jos ne on kerrottu kiehtovalla ja yleisönsä koukuttavalla tavalla. Usein tämän saavuttaminen vaatii tarinan visualisointia. Olet voinutkin törmätä tähän esitteissä, infografiikoissa, kuvissa jne. Mutta mitä jos voisit tuoda tarinasi eloon paremmin kuin mihin pelkät valokuvat pystyvät?
Interaktiiviset ominaisuudet voivat tehdä suuren eron. Kokemuksemme mukaan kuvagalleriat, videot, motion design, 360°-panoraama ja cinemagraafit voivat todellakin herättää tarinasi eloon ja nostaa sen esiin muuten niin tylsältä ruudulta.
Tsekkaa alta esimerkki esitteestä, jossa on käytetty huikeita interaktiivisia ominaisuuksia viestin elävöittämiseen. (Voit myös selata esitteen itse tästä.)
3. Tee kokemuksesta hauska pelillistämällä
Jos todella haluat yleisösi olevan vuorovaikutuksissa brändisi kanssa ja luoda oman kokemuksensa, pelillistäminen (gamification) on the way to go. Tylsinkin kysely voi muuttua hurjaksi vuoristoradaksi pelien avulla.
Tässä muutama esimerkki markkinoinnin välineistä, joihin voit lisätä hieman pelien taikaa:
- Äänestykset
- Tietovisat
- Testit
- Mielipidekyselyt
- Kilpailut
4. Tee markkinoinnistasi keskustelevaa
Interaktiivinen markkinointi on käytännössä taiteenala, jolla saat yleisön vuorovaikuttamaan. Ja mikä olisikaan parempi tapa kuin keskustelun aloittamalla? Sen ei tarvitse olla perinteinen ”hei, kuinka voisin olla avuksi”-keskustelu – voit tehdä siitä paljon tuttavallisempaa ja maanläheisempää.
Tässä kolme esimerkkiä, joilla aloittaa keskustelu:
- Chatin välityksellä nettisivuillasi
- Live-verkkotapahtuman kautta (esim. webinaari tai verkkokurssi)
- Kommenttikentässä (esim. blogitekstin tai some-postauksen)
Nämä ovat hyviä tapoja välttää yksipuolista kanssakäymistä – tämän sijaan voit saada yhteyden kohderyhmääsi henkilökohtaisemmalla tasolla.
5. Tee sisällöstäsi jaettavaa
Kuvitellaanpa, että olet luonut huippua, korkealaatuista, interaktiivista sisältöä (jee!). Se on ulkona. Ihmiset tykkäävät siitä. Mutta sitten se kaikki loppuukin.. Koska unohdit tehdä sisällöstäsi helposti jaettavaa. Onpa harmi.
Pointti? Lisää tekstiisi toimintakehotuksia (Call to Action) ja linkkejä tai kannusta lukijaasi jakamaan sisältöäsi, jos he pitävät siitä. Sisältösi elinvoimaistuu kerta toisensa jälkeen kun jakojen määrät kasvavat. Joten varo vaan – sisältösi voi hyvinkin muuttua ikivihreäksi menestyjäksi ennen kuin huomaatkaan.
Tsekkaa tästä esimerkki, miten lisäämme jakomahdollisuuden interaktiivisiin esitteisiimme.
Valmistaudu hyppäämään interaktiivisen markkinoinnin ihmeelliseen maailmaan
Kokeile lisätä erilaisia interaktiivisen markkinoinnin elementtejä markkinointistrategiaasi. Kokeileminen kannattaa niin kauan kuin otat opiksesi matkan varrella. Ja muista, voit aina maustaa markkinointiasi omilla uniikeilla tavoillasi tavoittaa kohderyhmäsi. Tärkeintä on, että saat nostettua osallistuvuuden ja vuorovaikutuksen tasoa.
Se oli siinä. Nyt olet vapaa kokeilemaan interaktiivista taikaa!
P.S. Harkitsetko filmien tai interaktiivisten esitteiden lisäämistä markkinointilistaasi? Siinä me voimme auttaa! Tsekkaa meidän ProPaper– ja ProFilm-konseptimme.
Muita vastaavia vinkkejä
Sukella vinkkien ja markkinointi-inspiraation kiehtovaan maailmaan.
20 luovaa sisällön kierrättämistekniikkaa sen vaikutuksen maksimoimiseksi
Olet kuullut tämän varmasti ennenkin, mutta pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Voit muuttaa sisältöäsi uusiin formaatteihin, asetuksiin, kanaviin, muotoihin ja kokoihin sopivaksi saadaksesi kaiken irti siihen laittamastasi ajasta ja resursseista. Mutta mistä tulisi aloittaa? Nämä 20 tekniikkaa auttavat sinua muuttamaan ja freesaamaan jo olemassa olevaa sisältöäsi koskematta sen ydinviestiin. Noudattamalla näitä vinkkejä säästät kallisarvoista aikaa […]
Lue lisääBoostaa rekrytointiprosessisi onnistumista materiaalilla, joka erottuu joukosta
Tämän päivän kilpailullisilla työmarkkinoilla on välttämätöntä erottua joukosta ja viestiä tehokkaasti yrityksen arvoista, työkulttuurista sekä mahdollisuuksista, kun halutaan houkutella huippuosaajia. On tärkeää, että antamasi tieto on tarkkaa – samalla sen on kuitenkin kerrottava kaikki tärpit, jotka tekevät juuri sinun yrityksestäsi parhaan paikan työskennellä. Kova homma! Miten sitten onnistut siinä? Tarvitset järeitä aseita, kuten huolellisesti rakennetun […]
Lue lisääKuinka saada kaikki hyöty irti sisältömarkkinoinnistasi
Käytät paljon aikaa houkuttelevan sisällön tuottamiseen, ehkä jopa lähetät sitä uutiskirjeiden mukana ja jaat sosiaalisessa mediassa. Sen jälkeen sille ei kuitenkaan tapahdu enää mitään. Mitä jos jotkut seuraajistasi missasivat tämän eeppisen sisällön? Tai uutiskirje meni suoraan roskapostiin, koska vastaanottajalla ei vain ollut aikaa sille? Sisältömarkkinoinnin ydin onkin sisällön uusiokäyttö – näin varmistat, että saat kaiken […]
Lue lisääOllaan yhteydessä
Seuraa meitä LinkedInissä, niin tiedät, mitä tapahtuu. Saat arvokkaita vinkkejä siitä, miten voit viedä markkinointipanostuksesi aivan uudelle tasolle, ja pysyt perillä urakehitysmahdollisuuksistamme.