Inspiraatiota
4 vinkkiä verkkosivuille: Lisää liikennettä ja sitouta kävijät
Ammattimainen verkkosivusto on avainasemassa yrityksesi verkkonäkyvyyden kannalta. Se on yrityksesi kasvot ulkomaailmaan ja auttaa sinua siten houkuttelemaan uusia asiakkaita, osaavia hakijoita ja hyviä yhteistyökumppaneita. Jos verkkosivustollasi ei kuitenkaan ole yhtään kävijöitä, on vaikeaa pitää yrityksesi ajankohtaisena. Kuulostaako tämä haaste tutulta? Jatka lukemista!
Tästä blogikirjoituksesta löydät 4 perusvinkkiä, joiden avulla ohjaat lisää kävijöitä verkkosivuillesi ja saat heidät viihtymään pidempään. Mitä enemmän aikaa kävijät viettävät sivuillasi, sitä enemmän he oppivat tuntemaan brändiäsi ja luottamaan siihen. Pitkällä aikavälillä luottamus voi vaikuttaa positiivisesti tulokseesi. Lue alta lisää saadaksesi vinkkejä siihen, miten lisätä liikennettä verkkosivuillesi.
1. Optimoi verkkosivustosi hakukoneita ajatellen
Perusasiat ensin – sinun on pystyttävä ohjaamaan ihmisiä verkkosivustollesi! On tärkeää käyttää oikeita avainsanoja sisällössä, jotta voit houkutella oleelliset kävijät juuri sinun sisältösi pariin.
Tässä on muutama vinkki hyvän hakukoneoptimoinnin (SEO) tueksi. Niiden avulla voit lisätä kävijäliikennettä sivustollesi:
Panosta oikeisiin avainsanoihin:
Sinun on aloitettava sisällön tuottaminen tekemällä avainsanatutkimusta. Periaatteessa sinun on siis ymmärrettävä, mitä sanoja kohdeyleisösi käyttää etsiessään tietoa. Googlen mukaan sisällön osuvuus on yksi tärkeimmistä hakutulosten järjestykseen vaikuttavista tekijöistä. Siksi se on tärkeää myös sinulle ja sinun yrityksellesi.
On olemassa lukuisia työkaluja, jotka tarjoavat tietoa niistä avainsanoista, joita kohdeyleisösi käyttää tiedon etsimiseen. Avainsanojen yleiskatsaus voi auttaa sinua löytämään ne sanat, joita sinun kannattaa käyttää ja joiden avulla saat sisältösi näkymään kohdeyleisösi hakutuloksissa.
Tässä muutama esimerkki tällaisista avainsanatyökaluista: Moz Keyword Explorer, Semrush, ja Googlen Keyword Planner.
Toinen lähestymistapa on miettiä aiheita, jotka kiinnostavat kohdeyleisöäsi. Seuraavat aiheet voisivat esimerkiksi olla relevantteja yritykselle, joka myy ulkoiluvarusteita:
Vaellus
Telttailu
Kiipeily
Ulkoiluvarusteet
Kun olet listannut oleelliset aiheet, kirjoita ne yksi kerrallaan Googleen. Hakutulostesi lopussa näet osion otsikolla ’’Ihmiset hakevat myös näitä’’. Sen avulla näet, mitä muut ihmiset etsivät. Näin Google varmistaa sinulle, että nämä ovat kyseiseen aiheeseen liittyviä suosittuja hakuja.
Kun olet testannut jokaista valitsemaasi aihesanaa Googlessa, pystyt hyödyntämään avainsanoja sisällössäsi paremmin.
Tee sisällöstäsi helposti luettavaa:
Yksinkertainen on kaunista! Käytä sellaista kieltä, jota kaikki voivat ymmärtää. Parantaaksesi sisältösi helppolukuisuutta, pidä lauseet ja kappaleet hieman lyhyempinä. Varmista myös, että käytät fonttia, jota on vaivatonta lukea.
Lisäksi kannattaa aina käyttää otsikoita, sillä ne tuovat rakennetta tekstiin. Otsikoissa on myös hyvä mahdollisuus hyödyntää niitä avainsanoja, jotka tutkimuksesi perusteella ovat oleellisia.
Käytä lyhyitä ja kuvailevia URL-osoitteita:
Oletko koskaan vieraillut verkkosivulla, jonka URL-osoite vaikutti epäilyttävältä kaikkine numeroineen ja symboleineen? Siitä ei varsinaisesti synny mielikuvaa luotettavasta verkkosivustosta.
Tämän vuoksi on tärkeää räätälöidä URL-osoitteesi lisäämällä niihin tärkeimpiä avainsanojasi. Tämä tehdään lisäämällä sanat URL-osoitteen polkuun eli niin kutsuttuun ‘’slug’’-osioon, joka on osoitteen loppuosa.
Ei-kuvaileva URL: jssuomi.fi/098214-eh9afhq8w7r/
Uusi kuvaileva URL: jssuomi.fi/4-vinkkia-verkkosivuille
2. Käyttäjäystävällinen ja selkeä navigointi
Ei ole olemassa (melkeinpä) mitään yhtä kauheaa kuin verkkosivusto, josta puuttuu selkeä navigointi ja käyttäjäystävällisyys. Kun teet sivullasi kävijälle helpoksi löytää etsimänsä, lisäät samalla todennäköisyyttä sille, että hän viihtyy pidempään.
Tässä muutama neuvo, joiden avulla varmistat käyttäjäystävällisyyden:
Fokus käyttäjäkokemuksessa: tee sisällön löytäminen helpoksi selkeän ja intuitiivisen navigoinnin avulla.
Looginen rakenne: varmista, että sisällön kategoriat ja alakategoriat ovat helposti ymmärrettäviä.
Visuaaliset vihjeet: käytä selkeitä visuaalisia vihjeitä kuten ikoneja ja merkkejä ohjaamaan käyttäjää. Esimerkiksi ostoskorikuvake ostosten tekemistä varten, edistymispalkki, joka näyttää käyttäjälle rekisteröitymislomakkeen eri vaiheet, tai selkeästi määritelty ‘lähetä’ -painike.
3. Käytä sosiaalista mediaa ohjaamaan kävijöitä verkkosivullesi
Yksi tapa houkutella kävijöitä on luoda sosiaalisen median julkaisuja, jotka sisältävät vihjeitä verkkosivustosi sisällöstä. Ohjaa kohdeyleisösi verkkosivustollesi lupaamalla relevanttia sisältöä, joka tarjoaa heille arvoa jollain tavalla (ja pidä lupauksesi).
Muistathan, että sinun tulee myös olla vuorovaikutuksessa someseuraajiesi kanssa. Vastaa kommentteihin, anna tykkäys niille ketkä jakavat sisältöäsi, tai pidä vaikka kysymyksiä ja vastauksia-tyylinen sessio. Silloin yleisösi voi saada vastaukset tärkeimpiin brändiäsi koskeviin kysymyksiin. Sopivalla hetkellä saat lisäksi mahdollisuuden jakaa linkin verkkosivustollesi.
Toinen vaihtoehto on hyödyntää maksettua mainontaa Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissä. Valitsemalla kampanjasi tavoitteet voit ohjata kohdennettua liikennettä verkkosivustollesi ja mitata onnistumistasi jälkikäteen. Yksi määritelty tavoite kampanjalle voi olla esimerkiksi linkin klikkausten määrä.
4. Luo sisältöä, joka sitouttaa kävijöitäsi
Kirjoita loistavaa sisältöä! Tämä vaikuttaa itsestään selvältä, mutta se ei tee asiasta yhtään vähemmän tärkeää.
Kohdeyleisösi tunteminen auttaa sinua luomaan sisältöä, joka pitää heidät verkkosivustollasi. Voit esimerkiksi kirjoittaa blogikirjoituksia aiheista, jotka kiinnostavat yleisöäsi.
Käytetään tässä esimerkkejä avainsanahausta. Tiedät siis nyt että ihmiset, jotka etsivät hakukoneesta sanaa ’’vaellus’’, voivat olla myös kiinnostuneita patikoinnin ja vaelluksen erosta. Tämä on vihje sinulle; tee blogipostaus niiden kahden välisestä erosta ja välineistä, joita kummankin harrastamiseen tarvitaan. Voisit samalla myös kirjoittaa blogitekstin asuinalueesi tai kotimaasi suosituimmista ja kauneimmista vaellusreiteistä.
Tuntuuko häkellyttävältä? Ymmärrämme sen! Siksi tarjoamme nyt myös uutta ProWeb-viestintäpakettia. Sen avulla voimme tarjota sinulle uuden verkkosivun, joka täyttää kaikki nykyaikaiset, hyödyllisen ja tehokkaan verkkosivuston vaatimukset.
Lue täältä lisää siitä, miten voimme auttaa sinua vahvistamaan verkkonäkyvyyttäsi.
Saattaisit pitää myös näistä
Lue lisää vinkkejämme saadaksesi inspiraatiota markkinointiin.
Markkinointitaikuutta tekoälyvideoiden avulla
Kuten jo tiedätkin, videot ovat oleellinen osa sosiaalista mediaa, sillä niillä on loistava kyky vangita katsojan huomio (jos haluat tietää lisää videomarkkinoinnista, käy lukemassa tämä kirjoitus). Videoiden tuottaminen on kuitenkin hyvin aikaa vievää, ja voi tuntua houkuttelevalta vain jättää koko trendi huomioitta. Onneksi kuitenkin teknologian nopea kehitys on mahdollistanut uudenlaisten tekoälyyn pohjautuvien videogeneraattorien synnyn, ja […]
Lue lisää5 strategiaa mieleenpainuvan interaktiivisen markkinointisisällön luomiseen
Miten erotut joukosta, kun lähes kaikki kilpailevat kanssasi kohderyhmäsi huomiosta? Vastaus on helppo: rikastuttamalla markkinointiasi interaktiivisilla lisämausteilla. Tutustutaanpa näihin viiteen interaktiivisen mainonnan tapaan – osallistuvuuden boostaamiseksi. 1. Tee käyttökokemuksesta henkilökohtainen Nosta nettisivusi – tai vain yksittäinen sivu – seuraavalle tasolle. Voit lisätä interaktiivisia ominaisuuksia ja täten tehdä vuorovaikutuksesta uniikimman sivuillasi vieraileville. Hyvä esimerkki on Landbotin chatbot. He […]
Lue lisääTarinankerronta: Kuinka antaa sisällöllesi onnellinen tulevaisuus
Oletko sinäkin kyllästynyt sisältöön, joka ei inspiroi eikä herätä mielenkiintoa – sisältöön, joka hukkuu tekstien valtamereen. Ymmärrämme hyvin, sillä niin mekin! Kun brändiin ja viestintään liittyvät hyvät ideat ovat loppuneet, on helpompaa skipata isotöisen luovat keinot ja mennä suoraan asiaan. Ymmärrämme sen myös. Mutta kuuntelepa tätä – meillä on väline, joka auttaa sinua pääsemään pois […]
Lue lisää5 tärkeää etua: Miksi yrityksen kannattaa olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa
Tässä blogikirjoituksessa käymme yhdessä läpi sitä, miksi sosiaalisessa mediassa oleminen on tärkeää liiketoiminnan näkökulmasta. Yleisesti esitetty peruste tälle on se, että sosiaalinen media on tehokas markkinointiväline nykypäivän digitaalisella aikakaudella. Tälle argumentille on syynsä – somesta on paljon hyötyä, kun sen voiman ymmärtää ja sitä pystyy hyödyntämään. Haluatko tutustua viiteen keskeiseen etuun, joita sosiaalinen media voi […]
Lue lisääPikaopas: 7 digitaalisen mainonnan metodia, jotka sinun kannattaa lisätä markkinointisuunnitelmaasi
“Tulevaisuus on netissä!” Oletko koskaan kuullut kyseistä lausahdusta? Me olemme ja haluamme haastaa tämän ajattelutavan. Tulevaisuus on jo nimittäin täällä. Jos digitaalinen ja online-markkinointi ovat vieläkin vain pieni osa markkinointiasi, olet jäljessä kilpailijoistasi – tai tulet pian olemaan. Mutta mistä aloittaa? Digitaalisen mainonnan metodit ovat helppo tapa aloittaa ja ne auttavat seuraamaan tuloksia heti alusta […]
Lue lisääKuinka saada kaikki hyöty irti sisältömarkkinoinnistasi
Käytät paljon aikaa houkuttelevan sisällön tuottamiseen, ehkä jopa lähetät sitä uutiskirjeiden mukana ja jaat sosiaalisessa mediassa. Sen jälkeen sille ei kuitenkaan tapahdu enää mitään. Mitä jos jotkut seuraajistasi missasivat tämän eeppisen sisällön? Tai uutiskirje meni suoraan roskapostiin, koska vastaanottajalla ei vain ollut aikaa sille? Sisältömarkkinoinnin ydin onkin sisällön uusiokäyttö – näin varmistat, että saat kaiken […]
Lue lisääOllaan yhteydessä
Seuraa meitä LinkedInissä, niin tiedät, mitä tapahtuu. Saat arvokkaita vinkkejä siitä, miten voit viedä markkinointipanostuksesi aivan uudelle tasolle, ja pysyt perillä urakehitysmahdollisuuksistamme.