Inspiraatiota

Tarinankerronta: Kuinka antaa sisällöllesi onnellinen tulevaisuus

Oletko kyllästynyt tylsään ja latteaan sisältöön? Tarinankerronta on taikasana, joka elävöittää sisältöäsi, herättää yleisösi mielenkiinnon ja jää heidän mieleensä.

Kategoria Sisältömarkkinointi
Päivämäärä 28. Helmikuu 2023

Oletko sinäkin kyllästynyt sisältöön, joka ei inspiroi eikä herätä mielenkiintoa – sisältöön, joka hukkuu tekstien valtamereen. Ymmärrämme hyvin, sillä niin mekin! Kun brändiin ja viestintään liittyvät hyvät ideat ovat loppuneet, on helpompaa skipata isotöisen luovat keinot ja mennä suoraan asiaan. Ymmärrämme sen myös. Mutta kuuntelepa tätä – meillä on väline, joka auttaa sinua pääsemään pois ”meidän-on-pakko-postata-edes-jotain”-suostasi. Tämä väline on tarinankerronta.

Tarinankerronta on keino, jolla voit elävöittää sisältöäsi ja ylläpitää yleisösi mielenkiintoa. Kun tarinasi ovat vahvoja ja persoonallisia, ne erottavat sinut muista brändeistä (ja AI-työkaluista). Ne myös jäävät lukijasi mieleen – eli niin sanottu win-win -tilanne.

Tarvitsetko vielä lisää syitä alkaa käyttää tarinankerrontaa?

Forbesin mukaan tarinankerronta mm.

1. Auttaa erottumaan joukosta
Elämme jatkuvan sisältötulvan kulta-aikaa, on siis entistäkin tärkeämpää jäädä lukijoiden mieleen. Jos et halua heidän vain silmäilevän sisältösi läpi, pidä huoli että kiinnität heidän huomionsa luovuudellasi.

2. Lisää luottamusta
Lukijoita koskettavien tarinoiden kertominen on yksi tapa osoittaa, että välität. Osoittamalla, että ajattelet heidän parastaan, lisäät luottamusta toimintaasi kohtaan. Luottamusta ei nimittäin voi ostaa, se pitää ansaita.

3. On lempeämpi lähestymistapa
Kukaan ei pidä tuputtamisesta. Kertomalla tarinoitasi samaistumalla yleisöösi heidän toiveidensa kautta, et vaikuta painostavalta ja houkuttelet luoksesi asiakkaita.

Yksi huippu tapa kertoa tarinoita on korkealaatuisen videon muodossa – sen tuomista hyödyistä voit lukea tästä artikkelista.

Kun tuijotat edessäsi olevaa tyhjää tiedostoa..

Tarinankerronta tarvitsee ehdottomasti harjoittelua, emmekä sano että se olisi helppoa. Se on kuitenkin kaiken sen vaivan arvoista. Ajattele esimerkiksi omia kokemuksiasi sisällöstä – minkälainen sisältö lämmittää sydäntäsi, haastaa sinut ajattelemaan, pitää otteessaan tai ohjaa sinut tekemään jotain.

Vastauksena tähän ovat hyvät tarinat, eikö vain?

Mahdollisuudet ovat rajattomat, kun ripottelet sisältösi päälle vähän luovaa tarinankerrontaa. Jatka siis lukemista ja opi, miten lisäät sisältöösi tämän tärkeän ainesosan.

Kuten monet asioista, tarinankerrontakin muuttuu konkreettisemmaksi hyvän suunnittelun kautta. Tässä muutama vinkki, mistä aloittaa tarinankerronnan kanssa.

HubSpotin mukaan, on olemassa viisi avainominaisuutta hyvään tarinaan:

1. Hahmot
Tarinan hahmot luovat yhteyden tarinankertojan ja lukijan välille. Valitse hahmo, johon lukijat voivat samaistua – tällöin he reagoivat toimintakehotukseesi (call to action) todennäköisemmin.

2. Konflikti
Suurin osa hyvistä tarinoista sisältävät jonkinlaisen konfliktin. Konflikti voi luoda tunnesiteen lukijaan samaistuttavien kokemusten kautta. Siksi tarinat usein kertovatkin siitä, miten päähenkilö selviytyy tietystä ongelmasta tai haasteesta.

3. Rakenne
Jos haluat pitää lukijasi tarinasi parissa, siinä kannattaa olla luonnollinen flow – alku, keskiosa ja loppu. Käytä tarinasi juonta tekstisi jäsentelyyn ja pidä huoli, että jaat tarinasi osiin jotta sitä on helpompi lukea.

4. Miljöö
Se, miten yleisösi ymmärtää ja tulkitsee tarinaasi riippuu paljon kontekstista. Miljöö auttaa päähenkilöidesi arvojen ja tavoitteiden kertomisessa, mutta se myös muuttaa keskustelujen ja tapahtumien väriä. Miljöö voi auttaa ”näyttämään” asioita juurikaan kertomatta niistä.

5. Ratkaisu
Kaikki hyvä loppuu aikanaan – niin myös tarinasi. Pidä huoli, että tarinasi loppuu tavalla, joka inspiroi lukijaa noudattamaan toimintakehotustasi.

Tekemällä ehdottomasti oppii. Oikein toteutettuna tarinankerronta auttaa sinua luomaan sisältöä, joka erottuu joukosta ja ansaitsee paikkansa vastaanottajansa muistissa. Me JS:llä työskentelemme tarinankerronnan parissa joka päivä tuomalla asiakkaiden tarinoita valoon videoiden ja interaktiivisten esitteiden muodossa. Tarinankerronta on yksi parhaimmista työkaluistamme auttaa teitä hankkimaan uusia asiakkaita.

Ota siis tietokone eteesi ja käytä supervoimiasi tarinoiden kirjoittamiseen!

Muita vastaavia vinkkejä

Sukella vinkkien ja markkinointi-inspiraation kiehtovaan maailmaan.

A computer and an iPhone showing examples of digital advertising methods.
Mainonta

Pikaopas: 7 digitaalisen mainonnan metodia, jotka sinun kannattaa lisätä markkinointisuunnitelmaasi

“Tulevaisuus on netissä!” Oletko koskaan kuullut kyseistä lausahdusta? Me olemme ja haluamme haastaa tämän ajattelutavan. Tulevaisuus on jo nimittäin täällä. Jos digitaalinen ja online-markkinointi ovat vieläkin vain pieni osa markkinointiasi, olet jäljessä kilpailijoistasi – tai tulet pian olemaan. Mutta mistä aloittaa? Digitaalisen mainonnan metodit ovat helppo tapa aloittaa ja ne auttavat seuraamaan tuloksia heti alusta […]

Lue lisää
A computer and post-its with the text content marketing.
Sisältömarkkinointi

Kuinka saada kaikki hyöty irti sisältömarkkinoinnistasi

Käytät paljon aikaa houkuttelevan sisällön tuottamiseen, ehkä jopa lähetät sitä uutiskirjeiden mukana ja jaat sosiaalisessa mediassa. Sen jälkeen sille ei kuitenkaan tapahdu enää mitään. Mitä jos jotkut seuraajistasi missasivat tämän eeppisen sisällön? Tai uutiskirje meni suoraan roskapostiin, koska vastaanottajalla ei vain ollut aikaa sille?   Sisältömarkkinoinnin ydin onkin sisällön uusiokäyttö – näin varmistat, että saat kaiken […]

Lue lisää
Videomarkkinointi

Video on markkinoinnin yksisarvinen – ja tässä on syy miksi

Houkutteleva statistiikka videomarkkinoinnin takana   Vaikka video ei olekaan kaikista uusin keksintö markkinoinnin saralla, videosisältöihin panostaminen jatkaa nousuaan. Tässä artikkelissa annamme teille tätä väitettä tukevaa statistiikkaa ja perusteluita.   Vuonna 2021 nettivideoita katsottiin keskimäärin 16 tuntia viikossa. Ja tähän lukuun ei edes vielä sisälly online-TV, kuten Netflix, HBO yms. Forbesin tekemän tutkimuksen mukaan keksimääräinen internetiä selaava ihminen käyttää 88% enemmän […]

Lue lisää

Ollaan yhteydessä

Seuraa meitä LinkedInissä, niin tiedät, mitä tapahtuu. Saat arvokkaita vinkkejä siitä, miten voit viedä markkinointipanostuksesi aivan uudelle tasolle, ja pysyt perillä urakehitysmahdollisuuksistamme.