Inspiraatiota

Viisi pientä harjoitusta sisäisen ja ulkoisen viestinnän yhdenmukaistamiseen

Jos myyntitiimisi kuvailee yritystäsi eri sanoin kuin nettisivusi ja/tai muut markkinointimateriaalisi, sinulla on ongelma. Mutta ei syytä huoleen! Asia on helppo korjata. Tämä blogikirjoitus tarjoaa sinulle viisi konkreettista käytännön harjoitusta, joiden avulla voit havaita epäjohdonmukaisuudet ja yhdenmukaistaa sisäisen ja ulkoisen viestinnän.

Kategoria Sisältömarkkinointi
Päivämäärä 18. Joulukuu 2025

Sisäisen ja ulkoisen viestinnän yhdenmukaistaminen tarkoittaa sen varmistamista, että yrityksen sisäinen tarina vastaa tarinaa, jota kerrotte ulospäin. Nettisivut, esitteet, myyntiesitykset ja muut markkinointimateriaalit edustavat vain brändisi pintaa. Loppu on kiinni henkilöstöstä.

Ai mistä? Siitä, miten työntekijät puhuvat yrityksestäsi. Siitä, miten he kuvailevat sen arvoja. Miten he vastaavat päivittäin eteen tuleviin kysymyksiin.

Mutta jos sisäisten ja ulkoisten viestien välillä on ristiriita, asiakkaat hämmentyvät. He lukevat yhtä ja kuulevat saman tien toista. Mistä pääsemmekin ongelman ytimeen: hämmennys on myrkkyä luottamukselle.

Ja kun luottamusta ei ole… kukapa haluaisi käydä kauppaa tai tehdä yhteistyötä jonkun sellaisen kanssa, johon ei luota? Ei kukaan. Siksi sisäisen ja ulkoisen viestinnän yhdenmukaistaminen on niin tärkeää.

Entä miten selvität, onko sisäisen ja ulkoisen viestinnän välillä ristiriita? Se on onneksi helppoa. Olemme laatineet pikaoppaan, joka auttaa sinua havaitsemaan, ovatko viestinne linjassa. 👇

TILANTEEN TARKISTUS

Harjoitus 1: Selvitä, noudatatteko yhtenäistä linjaa

Tee ensin tämä pikatesti hahmottaaksesi, noudattavatko sisäinen ja ulkoinen viestintäsi yhtenäistä linjaa vai ovatko ne ristiriidassa. Tämä käytännön harjoitus on helppo toteuttaa – sitä ei tarvitse valmistella.

Selvitä seuraavien helppojen vaiheiden avulla, onko viestinnässänne yhtenäinen linja:

  1. Valitse 3–5 kollegaa.
  2. Kysy heiltä: ”Miten selittäisit minuutissa, mitä teemme ja miksi se on arvokasta?”
  3. Kirjoita muistiin, mitä he sanovat.

Tämä on nopea mutta tehokas testi. Miksi? Koska kun käytät sen tuloksia harjoituksessa 3, se paljastaa lähes poikkeuksetta, missä viestintä on lipsunut linjasta (jos niin on päässyt käymään).

Harjoitus 2: Tarkista asiakastyötä tekeviltä kollegoilta, missä mennään

Asiakastyötä tekevät tiimisi tuntevat kohderyhmäsi parhaiten. He kuulevat asiakkaiden vastalauseet, kysymykset ja reaktiot jo kauan ennen kuin ne näkyvät analytiikassasi.

Hyödynnä tätä tekemällä käytännönläheinen ”etulinjan testi”:

  1. Valitse 3–5 kollegaa myynnistä ja/tai tuesta.
  2. Kysy heiltä:
    • ”Mitä sellaista asiakkaat kysyvät, mitä he eivät kysyneet puoli vuotta sitten?”
    • ”Mitkä edut tai ominaisuudet saavat asiakkaat reagoimaan myönteisesti?”
    • ”Mitä vastaväitteitä kohtaat useimmiten – ja miten vastaat niihin?”
  3. Kirjoita muistiin, mitä he sanovat.

Tämä testi paljastaa, miten kaukana markkinointiväittämäsi ovat asiakkaiden esittämistä vastaväitteistä. Muista kuitenkin, että etsit malleja, et sanatarkkoja muotoiluja. Priorisoi kysymykset ja vastalauseet, jotka toistuvat useamman kollegan vastauksissa.

Harjoitus 3: Käy materiaalisi läpi asiakkaan näkökulmasta

Tämä on vertailuvaihe. Ota esiin harjoitusten 1 ja 2 muistiinpanot. Harjoitus 3 auttaa sinua niiden pohjalta selvittämään, pitääkö sinun päivittää materiaalejasi vai sisäistä viestintääsi.

Käy materiaalisi läpi tämän viiden vaiheen tarkistuslistan avulla:

  1. Lue verkkosivustosi etusivu ääneen.
  2. Lue esitteen, myyntiesitysten tai muiden markkinointimateriaalien keskeiset osat.
  3. Vertaa niitä siihen, miten kollegasi sanoittivat vastaavat asiat harjoituksissa 1 ja 2.
  • Vertaile seuraavia asioita:
    • Kuvailevatko he samoja ydinarvoja?
    • Käyttävätkö he samoja termejä, joita käytätte ulkoisessa viestinnässänne?
    • Korostavatko he samoja vahvuuksia, joista viestitte materiaaleissanne?
    • Ovatko työntekijöiden selitykset yksinkertaisempia vai monimutkaisempia kuin ulkoinen viestintäsi?
    • Antavatko sisäiset tiimit lupauksia, joita materiaalisi eivät tue (tai päinvastoin)?
  1. Merkitse muistiin kohdat, joissa sanamuodot, väittämät tai painotukset eroavat toisistaan.
  2. Päätä tämän perusteella, pitäisikö ulkoista materiaalia tai sisäistä viestintää päivittää.
  • Vinkki: Mieti etenkin:
    • Puhuuko tiimisi jo asiakkaiden uusista tarpeista. ➡️ Päivitä materiaalisi vastaamaan niitä.
    • Ovatko materiaalisi ajan tasalla, mutta tiimi ei käytä niitä. ➡️ Vahvista organisaation sisäistä viestintää.

Nyt olet ”diagnosoinut”, mikä hiertää, ja päättänyt, mitä pitää päivittää – hyvä homma 🙌. Siirrytäänpä seuraavaan vaiheeseen.

Seuraavien harjoitusten pohjalta voit ottaa käyttöön yksinkertaisia prosesseja, jotka auttavat sinua havaitsemaan sisäisen ja ulkoisen viestinnän ristiriidat ennen kuin ne aiheuttavat liikaa hämmennystä.

JATKUVA YHTEENSOVITTAMINEN

Harjoitus 4: Laadi viestinnän pikaopas organisaatiotasi varten

TViestinnän pikaopas auttaa varmistamaan, että henkilöstö ajattelee viestinnästä samalla tavoin. Äläkä tyrmää ajatusta saman tien – nyt ei ole kyse piiitkistä ja tylsistä brändikäsikirjoista. Kaikkea muuta!

Viestinnän pikaopas on yksinkertainen työkalu, jota tiimisi voi käyttää päivittäin pitääkseen viestinnän johdonmukaisena. Koska se on lyhyt ja ytimekäs, se on myös aidosti käyttökelpoinen.

Viestinnän pikaopas voi koostua esimerkiksi seuraavista kohdista:

  • Ydinviesti kiteytettynä yhteen lauseeseen
  • Lyhyt hissipuhe
  • 3–5 asiakkaalle tärkeintä etua
  • Yksinkertainen termilista
  • Päivitetyt tuote-, palvelu- tai ratkaisukuvaukset

Jaa opas koko tiimille ja käytä viitisen minuuttia sen läpikäymiseen kokouksessa. Pikaopas auttaa kaikkia kuvailemaan organisaatiotasi samalla tavalla – ilman tiukkaa käsikirjoitusta tai rajoituksia.

Vinkkejä oppaan ylläpitämiseen:

  • Pidä opas yhden sivun mittaisena.
  • Tallenna se paikkaan, josta kaikki löytävät sen (älä piilota sitä perimmäiseen kansioon).
  • Päivitä opas aina, kun päivität materiaaleja tai painopisteitä.
  • Hyödynnä sitä uusien kollegoiden perehdyttämisessä.

Harjoitus 5: Tee yhdenmukaistamisesta osa kuukausittaista työnkulkua

Tämä vaihe on ratkaisevan tärkeä (älä siis jätä sitä väliin). Sen avulla yhdenmukaistaminen muuttuu kertaprojektista jatkuvaksi rutiiniksi, mikä tekee johdonmukaisuuden varmistamisesta huomattavasti helpompaa.

Ota käyttöön nämä helpot kuukausittaiset rutiinit:

  • Sisällytä tiimikokouksiisi viiden minuutin mittainen ”viestien synkronointi”.
  • Kannusta tiimejä ilmoittamaan havaitsemistaan ristiriidoista saman tien.
  • Kysy myyntiosastolta kerran kuukaudessa: ”Mitä asiakkaat ovat sanoneet viime aikoina?”
  • Pidä kollegat ajan tasalla markkinointimateriaalien muutoksista.
  • Tarkista joka kuukausi jokin materiaali sen sijaan, että tekisit tarkistuksia vuoden välein.

Nämä mikrorutiinit estävät pieniä poikkeamia paisumasta isoiksi epäjohdonmukaisuuksiksi – ja säästävät sinut pitkällä tähtäimellä suurelta työmäärältä.

Vahvista brändiäsi sisältä käsin

Tässä tuli muutamia konkreettisia käytännön vinkkejä sisäisen ja ulkoisen viestinnän yhtenäistämiseen.

Kun teet yhtenäistämisestä rutiinin, huomaat, miten helppoa se oikeastaan on. Sinun täytyy vain varmistaa, että kerrotte organisaation sisällä samaa tarinaa, jota kerrotte ulospäin. Asiakkaat kyllä tuntevat, kun tiimisi ja materiaalisi toistavat samaa viestiä.

Ja se jos mikä saa luottamuksen kasvamaan kohisten.

Muita vastaavia vinkkejä

Sukella vinkkien ja markkinointi-inspiraation kiehtovaan maailmaan.

Creative examples of ways to repurpose content.
Sisältömarkkinointi

20 luovaa sisällön kierrättämistekniikkaa sen vaikutuksen maksimoimiseksi

Olet kuullut tämän varmasti ennenkin, mutta pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Voit muuttaa sisältöäsi uusiin formaatteihin, asetuksiin, kanaviin, muotoihin ja kokoihin sopivaksi saadaksesi kaiken irti siihen laittamastasi ajasta ja resursseista. Mutta mistä tulisi aloittaa? Nämä 20 tekniikkaa auttavat sinua muuttamaan ja freesaamaan jo olemassa olevaa sisältöäsi koskematta sen ydinviestiin. Noudattamalla näitä vinkkejä säästät kallisarvoista aikaa […]

Lue lisää
Icons showing different examples of interactive marketing strategies.
Sisältömarkkinointi

5 strategiaa mieleenpainuvan interaktiivisen markkinointisisällön luomiseen

Miten erotut joukosta, kun lähes kaikki kilpailevat kanssasi kohderyhmäsi huomiosta? Vastaus on helppo: rikastuttamalla markkinointiasi interaktiivisilla lisämausteilla. Tutustutaanpa näihin viiteen interaktiivisen mainonnan tapaan – osallistuvuuden boostaamiseksi. 1. Tee käyttökokemuksesta henkilökohtainen Nosta nettisivusi – tai vain yksittäinen sivu – seuraavalle tasolle. Voit lisätä interaktiivisia ominaisuuksia ja täten tehdä vuorovaikutuksesta uniikimman sivuillasi vieraileville. Hyvä esimerkki on Landbotin chatbot. He […]

Lue lisää
A computer and post-its with the text content marketing.
Sisältömarkkinointi

Kuinka saada kaikki hyöty irti sisältömarkkinoinnistasi

Käytät paljon aikaa houkuttelevan sisällön tuottamiseen, ehkä jopa lähetät sitä uutiskirjeiden mukana ja jaat sosiaalisessa mediassa. Sen jälkeen sille ei kuitenkaan tapahdu enää mitään. Mitä jos jotkut seuraajistasi missasivat tämän eeppisen sisällön? Tai uutiskirje meni suoraan roskapostiin, koska vastaanottajalla ei vain ollut aikaa sille?   Sisältömarkkinoinnin ydin onkin sisällön uusiokäyttö – näin varmistat, että saat kaiken […]

Lue lisää

Ollaan yhteydessä

Seuraa meitä LinkedInissä, niin tiedät, mitä tapahtuu. Saat arvokkaita vinkkejä siitä, miten voit viedä markkinointipanostuksesi aivan uudelle tasolle, ja pysyt perillä urakehitysmahdollisuuksistamme.